Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Najlepsza witamina C w postaci estru

Najlepsza witamina C w postaci estru
kwiecień 23, 2020 0 Komentarzy

Najlepsza witamina C w postaci estru

Ilu z Was w ostatnim czasie usłyszało od lekarza lub z innego źródła "proszę zażywać jakaś dobrą witaminę C"? Założę się, że niemało :) Chodzi oczywiście o swego rodzaju kryzys epidemiologiczny, z jakim się obecnie boryka już cały świat. Wirusy, nasz wróg. Jak zapobiegać infekcjom? Higiena i zadbanie o odporność. Tak więc najlepsza witamina C stała się teraz w tym kontekście wyjątkowo ważna.
A ile osób ma problem z ustaleniem, która witamina C jest dobra? Dobra wiadomość - jeśli zadajecie sobie pytanie, która jest dobra to znaczy, że macie otwarty umysł i nie jesteście skłonni brać coś za pewnik tylko dlatego, że ktoś tak mówi :)

Witamina C a odporność

Działa czy nie działa? robi jakąś różnicę czy jest stratą pieniędzy? Czy witamina C w jakikolwiek sposób bierze udział w walce z infekcją? Badania naukowe pokazują, że bez wątpienia witamina C ma korzystny wpływ na nasz układ odpornościowy. Bierze udział zarówno w funkcjonowaniu, jak i produkcji komórek odpornościowych - zwiększa wydajność limfocytów T, które walczą z wrogiem w trakcie infekcji a także wspomaga fagocyty, które pomagają nam pozbywać się patogenów. Dzięki zastosowaniu witaminy C możemy zmniejszyć czas trwania infekcji oraz jej intensywność (Hemilä i Chalker, 2013).

Witamina C wpływa korzystnie nie tylko na naszą odporność. Jest również niezbędna do produkcji kolagenu a tym samym jej niedobór ma niekorzystny wpływ na stan chrząstek stawowych, kości, zębów, skóry i wszystkich naszych organów - kolagen to podstawowe białko strukturalne w naszym ciele. Jako ważny antyoksydant witamina C pomaga zwalczać wolne rodniki, co ma ważne znaczenie dla zdrowia naszych naczyń krwionośnych a także układu nerwowego.

Czym więc się kierować?

Na pewno nie tym, że coś jest popularne, że jakiś internetowy "guru" tak mówi, że wszyscy tak mówią, że ciocia tak mówi, że cena wysoka/niska, że z apteki, że duża dawka. Najlepiej kierować się faktami. Zadałam sobie trud, żeby je dla Was przygotować w miarę skondensowanej formie.

Na początek mój ranking form witaminy od tej najmniej wartościowej do tej najskuteczniej jeśli chodzi o odporność organizmu:

  • kwas L-askorbinowy - powszechny w suplementach, w proszku, w tabletce, z dodatkiem bioflawonoidów, "lewoskrętna witamina C"
  • wolnouwalniająca się witamina C
  • witamina C liposomalna
  • witamina C w postaci estru

Kwas L-askorbinowy

W wielu pracach oryginalnych i opracowaniach przewija się kwestia dawki witaminy C. Niektórzy twierdzą, że to dawka jest kluczem, że trzeba ileś tam gram, że co godzinę itp. Niestety mega dawki kwasu askorbinowego nie powodują wzrostu jego poziomu w krwi. Uzasadnione jest stosowanie dawki do 200 mg, powyżej tej ilości więcej kwasu askorbinowego ulega wydalaniu przez nerki niż pozostaje w organizmie i i trafia do komórek.
Jeśli więc chcemy użyć kwasu askorbinowego stosujemy dawkę nie wyższą niż 200 mg i powtarzamy ją dzień i noc co godzinę w celu utrzymania stałego poziomu w krwi. Stałego, ale ciągle niezbyt wysokiego, bo nie da się uzyskać wyższego biorąc pod uwagę zachowanie się  nadmiarów kwasu askorbinowego podanego doustnie. Poziomy witaminy C, jakie jesteśmy w stanie uzyskać podając nawet dzień i noc kwas askorbinowy są ciągle zbyt niskie, by być zadowalająco efektywne w przypadku takich schorzeń, jak np. nowotwory. Zostaną oczywiście z pożytkiem użyte przez nasz organizm ale przy tym będziemy mieć podrażniony żołądek, a nawet uszkodzoną śluzówkę.

Warto pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C, podobnie jak innych składników odżywczych i witamin, zależne jest od wielu czynników. Jednym z nich jest wiek - dorośli potrzebują więcej witaminy C niż dorośli. Innym czynnikiem jest płeć - dzienne zapotrzebowanie na witaminę C jest wyższe u mężczyzn niż u kobiet. Szczególnie wysokie zapotrzebowanie na witaminę C dotyczy kobiet w ciąży i matek karmiących. Styl życia również ma znaczenie - np. palacze, jak również sportowcy potrzebują więcej witaminy C. Nie bez znaczenia jest również stan zdrowia. U osób z dietą ubogą w naturalne źródła witaminy C, a także u osób z wyjątkowo wysokim zapotrzebowaniem na witaminę C z wspomnianych powodów włączenie odpowiedniego suplementu z witaminą C przynosi wymierne korzyści dla zdrowia. 

A przy okazji - kwas L-askorbinowy, czyli co i czy ma to jakieś znaczenie? Kwas L-askorbinowy to prawidłowa nazwa chemiczna witaminy C. Literka L pochodzi o łacińskiego słowa "laevus" czyli w tłumaczeniu na język polski "lewy". Określenie "lewy" dotyczy jednak ułożenia atomów a nie skręcania czegokolwiek. L oznacza, że grupa hydroksylowa kwasu askorbinowego znajduje się po jego lewej stronie. Kwas L-askorbinowy, owszem skręca płaszczyznę światła, jednak wcale nie w lewo a w prawo. Tak więc termin "lewoskrętna witamina C" nijak się ma do faktów i pokutuje wśród pseudospecjalistów z zakresu naturopatii. Co więcej, istnieje wprawdzie lewoskrętny kwas askorbinowy (skręcający w lewo płaszczyznę światła), oznaczony literką D jednak nie posiada on właściwości witaminy C, nie jest witaminą C i nie ma wartości dla naszego organizmu. 

Wolnouwalniająca się witamina C

Mimo, że brzmi dobrze, bo skoro chodzi o utrzymanie stałego poziomu witaminy C w krwi to "wolnouwalniajaca się" powinna załatwiać sprawę. Ale tak nie jest. Wolnouwalaniająca się witamina C to nadal tylko kwas askorbinowy. Badania nie potwierdzają, że taka forma różni się w efektach w jakikolwiek sposób od standardowej witaminy C (Salonen i inni, 2000). Mówiąc najogólniej wychodzi na to samo, tylko cena inna.

Wiele się jednak zmienia połączenie wolnouwalniającej witaminy C z bioflawonoidami z cytrusów. Bioflawonidy poprawiają wchłanianie witaminy C i pomagają utrzymać dłużej jej wysoki poziom w krwi, zwiększają działanie antyoksydacyjne witaminy C a także same działają korzystnie na nasz układ krwionośny. Wolnouwalniająca mikroskapsułkowana witamina C z bioflawonoidami z cytrusów nazywana jest PureWay-C. To najlepsza witamina C dla chcących zadbać o zdrowie naczyń krwionośnych a także skóry, Badania pokazują, że PureWay-C przyspiesza gojenie się ran. Dzięki zapakowaniu w tzw. mikrokapsułki jest łagodna dla żołądka

Witamina C liposomalna

Tu już sprawa wygląda lepiej jeśli chodzi o podnoszenie i utrzymywanie poziomu w organizmie. Witamina C liposomalna jest bardzo dobrze wchłaniania. 
Jak do tej pory jednak najlepsze rezultaty działania liposomalnej witaminy C pokazują badania z jej dożylnym podaniem (Davis i inni 2016). 

Połączenie tej formy witaminy C z innymi składnikami takimi, jak cynk, miedź i selen sprawia, że staje się ona znacznie bardziej skuteczna w ochronie ludzkiego organizmu przez infekcjami. Cynk znany jest ze swojego antyinfekcyjnego działania - skraca długość trwania infekcji, dzięki niemu stosuje się u dzieci mniej antybiotyków. Działa najskuteczniej podawany przed infekcją (Rao i Rowland, 2011). Miedź hamuje namnażanie się wirusów (Singh i Das, 2011) a selen łagodzi intensywność infekcji (Avery i Hoffmann, 2018). Połączenie tych składników z witamina C liposomalna przynosi bardzo dobre efekty.

Witamina C w postaci estru

Spośród wszystkich form witaminy C dostępnej w postaci suplementu zdecydowanie najlepsze efekty daje właśnie ta. Pomimo zastosowania jednej dawki dziennie poziom witaminy C w krwi pozostaje stały bez konieczności ponawiania dawek. Poziom uzyskiwany w krwi jest 1,5 raza wyższy niż maksymalny poziom po zażyciu kwasu askorbinowego, czy innych form witaminy C. Co najważniejsze witamina ta cechuje się bardzo wysoką biodostępnością i jest szczególnie wydajnie wchłaniana przez komórki układu odpornościowego. Badania pokazują, że biodostępność estru jest 10-ciokrotnie wyższa niż kwasu askorbinowego. W praktyce oznacza to, że przy tym samym poziomie w krwi efektywność działania estru będzie 10-ciokrotnie wyższa niż standardowej witaminy C (Moyad i inni, 2008).

Na czym polega unikatowość tej witaminy C, funkcjonującej pod nazwą Ester-C

Ester-C to opatentowana formuła, w której połączono witaminę C (kwas askorbinowy) z wapniem w wolnym od substancji chemicznych procesie opierającym się na właściwościach tych składników w środowisku wodnym (bez dodatku innych środków). W efekcie powstaje mieszanina askorbinianu wapnia i metabolitów witaminy C, głównie dehydroaskorbinianu i treonianu wapnia.

Askorbinian wapnia jest już od dawna znaną formą witaminy C, cenioną ze względu na to, że jest łagodny dla żołądka. Jednak Ester-C to nie tylko askorbinian wapnia. To metabolity witaminy C obecne w Ester-C sprawiają, że jest ona tak unikatowa. Dehydroaskorbinian wapnia to forma witaminy C, która przechodzi przez barierę krew-mózg. Różne formy witaminy C w zestawie substancji w Ester-C sprawiają, że jest ona wchłaniana szybciej i skuteczniej wykorzystując różne ścieżki transportu do komórek oraz różne obszary śluzówki jelit. Metabolity witaminy C poprawiają ponadto wchłanianie samego askorbinaniu wapnia odpowiedzialnego za wiele korzystnych efektów działania witaminy C. To właśnie metabolity odpowiedzialne są za wysoką biodostępność tej witaminy i za jej długie utrzymywanie się na wysokim poziomie w krwi. 

Witaminę C w postaci estru znajdziecie w naszym sklepie: Ester-C 1400 mg

Kilka słów o naturalnej witaminie C

Naturalna witamina C czyli taka, która jest obecna w roślinach, w żywności. Tylko taka jest naturalna. Bardzo ją lubię i "zażywam" jedząc świeże owoce i warzywa, np. w papryce czy w surowej brukselce.  Mamy na rynku preparaty z tzw. "naturalną witaminą C'. Wiem. Tyle, że żeby znaleźć się w proszku/tabletce/kapsułce taka np. wiśnia acerola musi zostać poddana obróbce, która sprawi, że stanie się tym proszkiem, a to niestety ma niekorzystny, a na dodatek trudny do ocenienia wpływ na zawarte w niej witaminy. Takie preparaty są cenne jednak sama stosuje je raczej do codziennej suplementacji niż do zadań specjalnych, gdy do drzwi stukają wirusy.

W ramach preparatów nazwanych "naturalna witamina C" w proszku są również na rynku takie, które są po prostu kwasem askorbinowym wymieszanym z ekstraktami z roślin czy liofilizatami owoców, np. ekstraktem z dzikiej róży. To jednak nie to samo co naturalna witamina C. Wymieszanie kwasu askorbinowego z naturalnymi składnikami nie sprawia, że staje się on naturalną witaminą C. W naturze kwas askorbinowy jest w skomplikowany sposób połączonymi z tymi składnikami. Wymieszanie ich w jednym opakowaniu nie powoduje, że te zależności zostają odtworzone. Tak więc działanie takiej witaminy C nie może być traktowane tak samo jak naturalnej witaminy C. 

Tabletka, proszek, płyn?

Witaminę C znajdziemy w sprzedaży pod różnymi postaciami: witamina C w proszku, w postaci tabletek, w kapsułkach czy w płynie. Badania pokazują, że pod względem wchłaniania  fizyczna forma suplementu z witaminą C nie ma znaczenia, nie wpływają na jej przyswajalność. Wybór formy zależy więc od preferencji użytkownika. Znaczenie przy wyborze produktu ma natomiast chemiczna forma witaminy C - czy to jest to tylko sam kwas L-askorbinowy, jest to forma wolnouwalniająca, czy liposomalna, czy postać estru. Forma chemiczna witaminy C wpływa na jej biodostępność oraz zastosowanie w zależności od stanu zdrowia i potrzeb organizmu.

Literatura:

  • Avery JC, Hoffmann PR. Selenium, Selenoproteins, and Immunity Nutrients. 2018 Sep; 10(9): 1203. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6163284/
  • Davis JL, Paris HL, Beals JW, Binns SE, Giordano GR, Scalzo RL, Schweder MM, Blair E, Bell C. Liposomal-encapsulated Ascorbic Acid: Influence on Vitamin C Bioavailability and Capacity to Protect Against Ischemia-Reperfusion Injury. Nutr Metab Insights. 2016 Jun 20;9:25-30.
  • Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst. Rev. 2013;1:CD000980. doi: 10.1002/14651858.CD000980.pub4
  • Hickey S, Roberts HJ, Miller NJ. Pharmacokinetics of oral vitamin C. J Nutr Environ Med. 2008; 17(3):169–177 
  • Moyad MA, Combs MA, Vrablic AS, Velasquez J, Turner B, Bernard S. Vitamin C metabolites, independent of smoking status, significantly enhance leukocyte, but not plasma ascorbate concentrations. Adv Ther. 2008 Oct; 25(10):995-1009. 
  • Rao G, Rowland K. PURLs: Zinc for the common cold--not if, but when. J Fam Pract. 2011;60(11):669-671.
  • Salonen JT, Nyyssönen K, Salonen R, Lakka HM, Kaikkonen J, Porkkala-Sarataho E, Voutilainen S, Lakka TA, Rissanen T, Leskinen L, Tuomainen TP, Valkonen VP, Ristonmaa U, Poulsen. Antioxidant supplementation in the Atherosclerosis Prevention (ASAP) study: a randomized trial of the effect of vitamins E and C on 3-year progression of carotid atherosclerosis. J Intern Med. 2000 Nov; 248(5):377-86.   
  • Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev 2011; 2:    CD001364.

Zostaw komentarz

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

Podaj adres e-mail użyty do rejestracji. Otrzymasz tymczasowy link do zresetowania hasła.