Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Witamina C - jaką wybrać dla siebie

Witamina C - jaką wybrać dla siebie
styczeń 15, 2021 1 Komentarzy

Witamina C - jaką wybrać dla siebie

Temat witaminy C stał w ostatnich miesiącach bardzo popularny ze względu na Covid-19 i dbanie o odporność na infekcje. Rzeczywiście badania pokazują, że witamina C poprawia aktywność immunologiczną komórek układu odpornościowego odpowiedzialnych za zwalczanie infekcji wirusowych (limfocyty T), a także chroni je przed uszkodzeniami. Ponadto, witamina C wpływa korzystnie na produkcję interferonu, cytokin, prostaglandyn i przeciwciał, a także aktywuje fagocyty, które dosłownie "zjadają" patogeny oraz stymuluje je do produkcji tlenku azotu, który zabija mikroorganizmy. Stwierdzono również, że witamina C zapobiega produkcji przez wirusy enzymów nazywanych neuraminidazami - sekretnej broni wirusów, która umożliwia im torowanie sobie drogi w śluzie wydzielanym przez komórki naszego układu oddechowego i infekowanie kolejnych komórek. 

Nie należy jednak zapominać, że witamina C jest dla nas ważna tylko z tego powodu. Witamina C jest również ważnym antyoksydantem, jest niezbędna do produkcji energii, dla zdrowia kości i stawów, dziąseł, gojenia ran, wchłaniania żelaza, zapewnienia prawidłowych funkcji neurologicznych i wielu innych. 

Przede wszystkim nie należy zapominać, że nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować witaminy C i musimy dostarczać ją z zewnątrz. Na pierwszym miejscu jej źródłem powinna być dieta, warzywa, kwaśne owoce, orzechy. Witamina C nie ulega jednak zmagazynowaniu w naszym organizmie, jest zużywana na bieżąco a jej nadmiar jest wydalany. Nie da się zjeść jej "na zapas", musi być stale i regularnie dostarczana, co nie zawsze jest możliwe. Ponadto, wiele osób ma większe zapotrzebowanie na witaminę C, np. osoby borykające się chorobami o podłożu zapalnym, palacze, kobiety w ciąży czy karmiące. Zużycie witaminy C w naszym organizmie gwałtownie wzrasta również w trakcie infekcji. Dlatego warto zadbać o odpowiednią suplementację witaminy C (Moyad i in. 2008).

O tym dlaczego kwas askorbinowy w proszku , w tabletce a nawet wymieszany z bioflawonoidami i nawet jeśli zjemy go ileś gram na dzień to nigdy nie jest dobry pomysł na uzupełnianie witaminy C pisałam już wcześniej w artykule na blogu: WITAMINA C W POSTACI ESTRU

Wybór odpowiedniej dla nas formy witaminy C zależy od naszych potrzeb.

W wspomnianym artykule tym pisałam również dlaczego witamina C w postaci estru (mieszanina askorbinianu wapnia i metabolitów witaminy C, głównie dehydroaskorbinianu i treonianu wapnia) jest najskuteczniej wchłaniana do komórek układu odpornościowego i wystarczy jedna dawka tej witaminy na dzień. I rzeczywiście Ester-C jest dobrym wyborem jeśli szczególnie zależy nam nam wzmocnieniu naszej odporności (Mitmesser i in. 2016). Ester-C jest również łagodna dla żołądka, więc jest doskonała opcją dla osób z wrażliwym układem pokarmowym. Więcej informacji na temat znajdziecie w powyższym artykule.

Witaminę C w postaci estru znajdziecie w naszym sklepie: Ester-C 1400 mg

Dla osób, które poszukują witaminy C, która najlepiej pomoże im zadbać o układ kardiowaskularny, układ nerwowy czy zapewnić szybkie gojenie ran dobrym wyborem będzie formuła PUREWAY-C.

PUREWAY-C to formuła opracowana już 20 lat temu przez Pedro Perez'a, chemika, który jako swoją życiową misję wybrał znalezienie dla świata najlepiej wchłanianej i najdłużej utrzymującej się w organizmie witaminy C. W PUREWAY-C witamina C jest zamknięta w mikrokapsułkach, których otoczkę tworzą roślinne tłuszcze. Mikrokapsułki chronią witaminę C przed niekorzystnymi dla niej warunkami panującymi w żołądku oraz ułatwiają jej wchłanianie. Mikrokapsułki zawierają równie bioflawonoidy, które chronią ją przed wolnymi rodnikami, a także działają synergistycznie z witaminą C, poprawiając jej korzystny wpływ na układ kardiowaskularny i nerwowy. 

Co na ten temat mówią badania?

PUREWAY-C a układ kardiowaskularny

Badania pokazują, że jedna na dzień dawka 1000 mg witaminy C w postaci PUREWAY-C skuteczniej niż inne formy obniża poziom LDL (lipoproteina niskiej gęstości, tzw. "zły cholesterol") oraz CRP (białko fazy ostrej, marker stanu zapalnego) (Kneckt 2002; Pancorbo i inni 2008). Z kolei inne badania z zastosowanie bioflawonoidów z cytrusów pokazują pozytywną korelację pomiędzy spożyciem tych bioflawonoidów i działaniem serca i układu wieńcowego u kobiet po menopauzie (Mink 2007). Stwierdzono również, że korzyści z spożywania bioflawonoidów związane są z ich działaniem ochronnym na tłuszcze (hamowanie utleniania tłuszczy), z pozytywnym wpływem na komórki śródbłonka naczyń krwionośnych, a także z hamowaniem agregacji płytek krwi (O-Byrne 2002).

O tym czy należy zwracać uwagę na cholesterol przeczytacie w moim artykule: Cholesterol - ważny, czy nieważny?

A o tym, jakie są konsekwencje obniżania cholesterolu lekami przeczytacie w artykule: Skutki uboczne stosowania statyn

PUREWAY-C a ochrona przed pestycydami

W obecnych czasach bardzo trudno uniknąć pestycydów w żywności. Warto więc zadbać o zdolności naszego organizmu do radzenia sobie z ich negatywnymi skutkami. Badania pokazują, że PUREWAY-C redukuje agregację limfocytów-T wywoływanych przez powszechnie stosowany pestycyd, bifentrynę. Działanie PUREWAY-C w tym zakresie jest skuteczniejsze niż innych form witaminy C (Weeks i Perez 2007).

PUREWAY-C a funkcje neurologiczne

Badania pokazują, ze zarówno PUREWAY-C wpływa korzystnie na funkcje układu nerwowego. Stwierdzono, że ta forma witaminy C najskuteczniej stymuluje regenerację komódek nerwowych (Weeks i Perez 2007). Inne badania pokazują ponadto, że same bioflawonoidy cytrusowe przekraczają barierę krew-mózg i chronią komórki układu nerwowego przed uszkodzeniami ze strony wolnych rodników (Hwang 2008). 

PUREWAY-C a gojenie ran

W trakcie gojenia ran kluczową rolę odgrywają komórki nazywane fibroblastami. Fibroblasty zanurzone są w tzw. fibronektynie, zewnątrzkomórkowej matriks, którą produkują fibroblasty i wypełniają nią ranę. badania pokazują, że PUREWAY-C bardzo szybko zwiększa przyleganie fibroblastów do powierzchni rany, co znacząco przyspiesza jej gojenie się (Week i Perez 2007). 

Witaminę C w postaci PUREWAY-C znajdziecie w naszym sklepie pod nazwą: SUPER VITAMIN C COMPLEX 

Nie mogę nie wspomnieć o jeszcze jednej formie od Igennus Healthcare Nutrition - Liposomalna Witamina C z Cynkiem.

To witamina, której sama obecnie używam w codziennej suplementacji, uwielbiana również przez moją rodzinę. Mimo, że liposomalne witaminy C mają niższą biodostępność niż Ester-C i są mniej efektywnie wchłaniane do komórek układu odpornościowego ten produkt oferuje dużo innych korzyści jeśli chodzi o odporność i nie tylko, oprócz witaminy C. Nie bez powodu preparat nazwany został "zaawansowanym kompleksem wspierającym odporność".

Oprócz korzyści, do których zaraz przejdę, nie bez znaczenia jest również płynna forma tego preparatu. Ma on postać pysznego żelu o smaku cytrusowo-waniliowym, za sprawą glicerolu jest słodki mimo, że nie zawiera cukru. Doskonałą opcja dla osób mających trudność z połykaniem tabletek oraz dzieci. Ja, mimo, że uwielbiam Ester-C od Igennus Health Nutrition i włączam ten preparat do suplementacji w sytuacjach większego zagrożenia infekcją, czy w trakcie infekcji, nie za dobrze radzę sobie z tą dość dużą tabletką i rozgniatam ją w moździerzu. Polecam to rozwiązanie :)

Liposomalna witamina C

Z pojęciem liposomu na pewno już wielokrotnie się spotkaliście. Są stosowane w kosmetykach, lekach i suplementach. Warto zrozumieć dlaczego. Liposomy to pęcherzyki, które powstają przez samoistne łączenie są z sobą fosfolipidów w środowisku wodnym. Fosfolipidy zbudowane są tzw. hydrofilnej główki ("lubiąca wodę") i hydrofobowych ogonów ("nie lubiące wody"). Hydrofobowe ogony w naturalny sposób "unikają" kontaktu z wodą i w związku z tym dążą do "odwracania się" od wody, zwracając się w swoją stronę. W efekcie powstają otoczki zbudowane z dwóch warstw fosfolipidów, które mają do wnętrz otoczki skierowane unikające wody ogony, a na zewnętrz, do środowiska wodnego, lubiące wodę główki. Otoczki zamykają się w pęcherzyki, aby całkowicie odizolować swoje hydrofobowe ogony od wody - pozostawienie "wolnych" brzegów takiej otoczki wystawiałoby brzeżne fosfolipidy do środowiska wodnego. Przy okazji zamykania się w pęcherzyki liposomów zamyka w swoim wnętrzu fragment środowiska wodnego, w którym się tworzy. Rozpuszczalna w wodzie witamina C (kwas askorbinowy) zostaje w ten sposób zamknięta w tym pęcherzyku. Tak więc zarówno samo tworzenie się liposomów, jak i zamykanie witaminy C w liposomy jest naturalnym procesem nie wymagającym żadnych innych substancji.

Piękno i użyteczność liposomów polegają na tym, ze ich otoczka jest bardzo podobna do błony otaczającej nasze komórki. Z tego powodu liposomy łatwo ulegają fuzji z błoną naszych komórek, przedostają się wnętrza komórek i/lub uwalniają do nich swoją zawartość. Ułatwia to wchłanianie witaminy C w naszych jelitach i sprawia, że nie jest ono ograniczone tak, jak wchłanianie samego kwasu askorbinowego bezpośrednio z środowiska wodnego jelit. Dodatkowo, otoczka z fosfolipidów chroni witaminę C przez trudnymi warunkami panującymi w żołądku, a nabłonek jelit przed podrażnieniami ze strony kwasu askorbinowego (Łukawski i in. 2019). 

Dlaczego tak lubię Liposomalną Witaminę C od Igennus Healthcare Nutrition mimo, ze zawiera kwas askorbinowy?

Oprócz pysznego smaku :) i oprócz tego, ze sama witamina C liposomalna jest łagodna dla żołądka oraz, że wchłania się znacznie skuteczniej niż kwas askorbinowy ten preparat ma jeszcze inne składniki, które sprawiają, ze jest bardzo cenny. Są to składniki działające synergistycznie z witaminą C, bardzo ważne dla naszego układu odpornościowego, a na dodatek w najlepiej przyswajalnych formach i w prawidłowo zbalansowanym względem siebie stosunku. Te składniki to cynk, miedź i selen. 

Diglicynian cynku

Cynk jest jednym z najważniejszych minerałów odgrywających kluczową rolę w naszym układzie odpornościowym. Odpowiedzialny jest za prawidłowy rozwój i działanie komórek układu odpornościowego. Badania pokazują, że podanie cynku w ciągu pierwszych 24 godzin wirusowej infekcji układu oddechowego znacząco spowalnia postęp infekcji i zmniejsza jej intensywność. Stwierdzono, że podawanie cynku (w postaci diglicynianu) dzieciom hospitalizowanym z powodu zapalenia płuc skracało czas trwania infekcji (Rerksuppaphol i Rerksuppaphol 2019).

Niedobór cynku zwiększa wrażliwość na działanie wielu patogenów. Jego prawidłowy poziom jest niezbędny dla zapewnienia nam odporności na infekcje. Najbardziej biodostępne źródła cynku to te pochodzenia zwierzęcego - z mięsa, owoców morza, nabiału i jaj. Mimo, ze orzechy i rośliny strączkowe są bogate w cynk, jest on w nich trudno dostępny ze względu na obecność fitynianów, które wiążą cynk i hamują jego wchłanianie. Dlatego suplementacja cynku jest szczególnie ważna dla wegetarian i wegan.

Diglicynian cynku charakteryzuje się najwyższą biodostępnością. Diglicynian cynku to chelat cynku z aminokwasem. Badania pokazują, że diglicynian cynku cechuje się wysoką biodostępnością nawet w obecności dużej ilości fitynianów. Jest więc doskonałym źródłem cynku również dla wegetarian i wegan, których dieta jest bogata w fityniany. Ponadto, sam diglicynian ma korzystny wpływ na nasz organizm - jest niezbędny do produkcji glutationu, działa antyoksydacyjnie i chroni limfocyty T przez stresem oksydacyjnym, ma również działanie przeciwzapalne (Zhong i in. 2003).

Cynk w formule płynnej jest szczególnie dobrze tolerowany. Badania pokazują, że dzieci, którym regularnie jest podawany syrop z cynkiem rzadziej chorują na przeziębienia i rzadziej wymagają stosowania antybiotyków (Rerksuppaphol i Rerksuppaphol 2019).

Diglicynian miedzi 

Miedź odgrywa ważną rolę w ochronie komórek układu odpornościowego przed stresem oksydacyjnym. Ponadto, równowaga pomiędzy cynkiem a miedzią w naszym organizmie jest niezbędna do jego prawidłowego działania, w tym zdrowia naszych kości. Dlatego przy długotrwałej suplementacji cynku należy zadbać o odpowiednią dostawę miedzi. Mimo, że w diecie wegetariańskiej i wegańskiej mamy duże ilości miedzi, jednak jej biodostępność jest znacznie niższa niż miedzi pochodzenia zwierzęcego. Z tego powodu niedobór miedzi ma często miejsce kiedy stosujemy taką dietę i należy ją uzupełniać.

Badania pokazują, że miedź również wykazuje działanie antywirusowe. Stwierdzono np., że miedź hamuje namnażanie się (replikację) wirusa grypy.

Miedź należy suplementować w odpowiedniej ilości względem cynku - 1 do 10-15. Forma diglicynianu miedzi znana jest z wysokiej wchłanialności, a także wykazuje większe właściwości antyoksydacyjne.

Selen

Selen jest także kluczowym składnikiem wpływającym na naszą odporność. Jest również niezbędny do produkcji glutationu, ważnego w naszym organizmie antyoksydantu. Zawartość selenu w naszej żywności jest ściśle uzależniona od jakości gleby, w której hodowane są rośliny. Z reguły nie mamy wiedzy na temat jakości gleby, w której hodowane są zjadane przez nasz warzywa i rośliny, którymi karmione są zwierzęta. Dlatego dobrze jest zadbać o uzupełnienie diety suplementem z selenem. Selenometionina, którą dodano do Liposomalnej Witaminy C od Igennus Healthcare Nutrition, charakteryzuje się 90%-ową biodostępnością. Badania pokazują, że suplementacja selenem w postaci selenometioniny znacząco podnosi poziom glutationu w naszym organizmie, skuteczniej niż inne formy selenu.

Liposomalną Witaminę C z Cynkiem znajdziecie w naszym sklepie: LIPOSOMALNA WITAMINA C Z CYNKIEM 



Literatura:

  • Hwang i Yen. Neuroprotective Effects of the Citrus Flavanones against H2O2-Induced Cytotoxicity in PC12 CellJ. Agric. Food Chem. 2008, 56, 3, 859-864
  • Kneckt i inni. Flavonoid intake and risk of chronic diseases, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 76, Issue 3, September 2002, Pages 560–568, https://doi.org/10.1093/ajcn/76.3.560
  • Łukawski i inni. New oral liposomal vitamin C formulation: properties and bioavailability.J Liposome Res. 2019 Jul 2:1-8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31264495>
  • Mink i inni. Flavonoid intake and cardiovascular disease mortality: a prospective study in postmenopausal women, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 85, Issue 3, March 2007, Pages 895–909, https://doi.org/10.1093/ajcn/85.3.895
  • Mitmesser i inni. Determination of plasma and leukocyte vitamin C concentrations in a randomized, double-blind, placebo-controlled trial with Ester-C® . SpringerPlus (2016) 5:1161
  • Moyad MA i inni. Vitamin C metabolites, independent of smoking status, significantly enhance leukocyte, but not plasma ascorbate concentrations. Adv Ther. 2008 Oct; 25(10):995-1009.
  • O-Byrne 2002
  • Pancorbo i inni. Vitamin C-lipid metabolites: Uptake and retention and effect on plasma C-reactive protein and oxidized LDL levels in healthy volunteers. Med Sci Monit, 2008; 14(11): CR547-551. PMID: 18971870.
  • Rerksuppaphol i Rerksuppaphol. Efficacy of Adjunctive Zinc in Improving the Treatment Outcomes in Hospitalized Children with Pneumonia: A Randomized Controlled Trial.J Trop Pediatr. 2019 Dec 10. pii: fmz082. doi: 10.1093/tropej/fmz082.
  • Weeks i Perez. A novel vitamin C preparation enhances neurite formation and fibroblast adhesion and reduces xenobiotic-induced T-cell hyperactivation. Med Sci Monit, 2007; 13(3): BR51-58. PMID: 17325628
  • Zhong i inni. L-Glycine: a novel antiinflammatory, immunomodulatory, and cytoprotective agent. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2003 Mar;6(2):229-40.

Komentarz (01)

  • Avatar
    Martyna
    sty 25, 2021

    Warto również wspomnieć jaki wielkie znaczenie ma witamina C dla prawidłowego wzrostu i ochrony zębów ;)

Zostaw komentarz

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

Podaj adres e-mail użyty do rejestracji. Otrzymasz tymczasowy link do zresetowania hasła.