Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Covid-19 - jem zdrowo czyli jak?

Covid-19 - jem zdrowo czyli jak?
Izabela Dobrowolska maj 08, 2020 1 Komentarzy

Covid-19 - jem zdrowo czyli jak?

Zdrowy układ odpornościowy jest najlepszą i najpewniejszą ochroną przed infekcjami. Mamy go zawsze przy sobie :) Jednak to od nas zależy czy spełni on swoją funkcję.

Jak wiemy, Covid-19, który ostatnio spędza sen z powiek wielu osobom, a w życie nas wszystkich wniósł ogromne zmiany, jest chorobą, którą wiele osób przechodzi bardzo łagodnie, nawet niezauważenie. To wielkie osiągnięcie ewolucyjne w świecie wirusów - bezobjawowe zakażenia sprawiają, że Covid-19 łatwo się rozprzestrzenienia. Wielu naukowców na całym świecie codziennie zadaje sobie zarówno pytanie jak leczyć Covid-19, jak i dlaczego dzieje się tak, że nie wszyscy chorujemy. Na jednym z pierwszych miejsc na liście zainteresowań naukowców jest nasz układ odpornościowy. Z jednej strony wiemy, że odgrywa on kluczową rolę w walce z infekcjami, w tym Covid-19, a z drugiej silnie reagujący układ odpornościowy i tzw. burza cytokin, wytwarzanych w układzie odpornościowym jest przyczyną gigantycznego stanu zapalnego w organizmie osób chorujących na Covid-19 i przyczynia się do ich śmierci. Jak to dokładnie się odbywa, jaka jest dokładnie patofizjologia rozwoju Covid-19 na razie nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że przy funkcjonowaniu układu odpornościowy chodzi generalnie nie tyle o wzmocnienie jego działania, co o modulowanie jego działania.

W poprzednim artykule: Covid-19 - układ odpornościowy Twój najlepszy przyjaciel pisałam między innymi o tym, jakie suplementy diety mogą nam pomóc w zapobieganiu infekcjom wirusowym, w tym Covid-19. Wiecie jednak, że zawsze na pierwszym miejscu stawiam odpowiednie odżywianie. Suplementy diety mają nam pomagać w prawidłowym odżywianiu, a nie zastępować je. Niektórych składników nie jesteśmy w stanie pozyskać w odpowiedniej ilości z żywności, np. kwasów omega-3, w takich przypadkach prawidłowa suplementacja jest szczególnie istotna. Inne składniki możemy z powodzeniem pozyskać z żywności, jednak w "podbramkowej sytuacji", gdy mamy duży deficyt lub duże zapotrzebowanie na nie, to co jemy nie wystarcza. Niemniej jednak, prawidłowe odżywianie ponad wszystko.

Tak więc jakie składniki żywności pomogą naszemu układowi odpornościowemu.

Witamina A wspiera błony śluzowe

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego a także odpowiedzialna jest dobry stan błon śluzowych wyściełających nasze gardło, oskrzela i pęcherzyki płucne, czyli drogi, którymi koronawirus dostaje się do naszego organizmu. Wiadomo również, że odpowiednia dostawa wit. A obniża gorączkę i zmniejsza kaszel u dzieci chorujących na zapalenie płuc.
Witaminę A znajdziemy w:
  • marchewce
  • liściastych warzywach
  • jajkach
  • nabiale
  • łososiu.

Poziom witaminy C w komórkach układu odpornościowego jest 10-ciokrotnie wyższy niż w innych komórkach

Witamina C jest antyoksydantem, chroni komórki przed działaniem wolnych rodników i stresem oksydacyjnym mającym miejsce przy infekcji wirusowej. Witamina C niezbędna do oczyszczania organizmu z toksyn, w tym produktów rozpadu uszkodzonych komórek. Badania pokazują, że u osób chorujących na zapalenie płuc poziom wit. C w organizmie drastycznie spada. To z kolei prowadzi do spadku poziomu glutationu, który jest niezbędny do modulowania układu odpornościowego.
Witaminę C znajdziemy w dużych ilościach w:
  • owocach jagodowych
  • ananasie
  • kiwi
  • papryce
  • kapustnych, szczególnie dużo w surowej brukselce (doskonale nadaje się do surówki :)
Pamiętajmy, że jeśli jemy owoce to nigdy w formie samodzielnego posiłku. Należy dodawać je do posiłków zawierających inne składniki.

Cynk może hamować postęp kowidowego zapalenia płuc

Wiadomo, że cynk reguluje odpowiedź immunologiczną. Niedobór cynku jest ważnym czynnikiem ryzyka zapalenia płuc o osób starszych. 
Cynk znajdziemy w:
  • wołowina i jagnięcina (mięso zwierząt karmionych trawą)
  • nasiona sezamu
  • pestki dyni
  • fasola i ciecierzyca
  • orzechy nerkowca
  • szpinak
  • szparagi
  • grzyby.
Warto pamiętać, że wiele pożytecznych składników występujących w roślinach jest trudno dostępna dla naszego organizmu. Między innymi ze względu na zawartość fitynianów. Dotyczy to również cynku.

Selen może chronić przed powikłaniami Covid-19

Badania pokazują, że u osób starszych ostry stan zapalny i sepsa ulegały polepszeniu po podaniu selenu. Selen zmniejsza ryzyko zgonu u takich osób.
Selen znajdziemy w:
  • owocach morza
  • mięsie drobiowym
  • jajkach.

Antyoksydanty

Tzw. burza cytokinowa w dużej mierze przyczynia się śmierci osób chorujących na Covid-19. Cytokiny to prozapalne substancje wytwarzane przez nasz układ odpornościowy. W początkowej fazie Covid-19 mają one korzystny efekt. Jednak jeśli dojdzie do ich bardzo intensywnego wytwarzania (burza cytokinowa) powodują gromadzenie się płynów w płucach i ostry stan zapalny. Oprócz witaminy C, glutationu, cynku i selenu, które przychodzą z pomocą również inne antyoksydanty pomagają naszemu organizmowi radzić sobie ze stresem oksydacyjnym mającym miejsce przy burzy cytokin.
Wśród oksydantów ważną rolę odgrywa tu kwercetyna. Znajdziemy ją w:
  • owocach jagodowych
  • cebuli
  • jarmużu.

Probiotyki

Probiotyki i prawidłowa flora bakteryjna są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ukąłdu odpornościowego. Różne bakterie probiotyczne poprawiają odpowiedź immunologiczną organizmu w rózncyh organach i tkankach. W przypadku płuc i układu oddechowego szczególnie ważny jest Lactobacillus i Bifidobacterium.
Probiotyki znajdziemy w:
  • kiszonkach
  • kefirze
  • miso.

Czosnek - mit?

W miediach znajdziemy wiele informacji sugerujących, ze czosnek nie chroni nas w żaden sposób przed Covid-19. Jednakże wiele badan dotyczących infekcji wirusowych generalnie pokazuje, ze czosnek jest przydatny i pomaga chronić się przed nimi., Badania te dotyczą np. grypy typu B oraz innych łagodnych "przeziębień". JA uwielbiam czosnek, dodaję go prawie o każdej potrawy :) Jeśli to nie pomoże to przynajmniej jest smaczny :)

Co dobrze jest wyeliminować z żywności?

Tak, jak wiele składników żywności może poprawić funkcjonowanie układu odpornościowy, tak są również takie, które pogarszają jego funkcjonowanie. Szczególnie niekorzystny wpływ na naszą odporność ma żywność z wysokim indeksem glikemicznym. Dotyczy to nie tylko osób z insulinoopornością czy cukrzycą. Badania pokazują, że wysoki poziom glukozy w krwi, który pojawia się po zjedzeniu produktów bogatych w węglowodany proste i w ogóle w węglowodany zmniejsza aktywność układu odpornościowego i zwiększa wirulencję (zjadliwość drobnoustrojów – zdolność wniknięcia, namnożenia się oraz uszkodzenia tkanek zainfekowanego organizmu). Osoby chorujące na cukrzycę mają np., 6 razy wyższe ryzyko zachorowania na grypę w porównaniu z osobami nie chorującymi na cukrzycę.

Na koniec powtórzę więc za Hipokratesem - niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem. Róbcie mądre zakupy w sklepie spożywczym :)

Literatura:
  • Alhazzani W, Jacobi J, Sindi A, et al. The effect of selenium therapy on mortality in patients with sepsis syndrome: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. 2013. In: Database of Abstracts of Reviews of Effects (DARE): Quality-assessed Reviews [Internet]. York (UK): Centre for Reviews and Dissemination (UK); 1995-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK133591/
  • Barnett, J. B., Hamer, D. H., & Meydani, S. N. (2010). Low zinc status: a new risk factor for pneumonia in the elderly?. Nutrition reviews, 68(1), 30–37. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2009.00253.x
  • Gebreyohannes, G., & Gebreyohannes, M. (2013). ‘Medicinal values of garlic: A review’, International Journal of Medicine and Medical Sciences, 5 (9), pp. 401 - 408.
  • Hu N1, Li QB, Zou SY (2018). ‘Effect of vitamin A as an adjuvant therapy for pneumonia in children: a Meta analysis’, Zhongguo Dang Dai Er Ke Za Zhi, 20(2):146-153.
  • Lehtoranta, L., Pitkäranta, A., & Korpela, R. (2014). ‘Probiotics in respiratory virus infections’, Eur J Clin Microbiol Infect Dis, DOI 10.1007/s10096-014-2086-y
  • Waly, M. I., Al-Attabi, Z., & Guizani, N. (2015). Low Nourishment of Vitamin C Induces Glutathione Depletion and Oxidative Stress in Healthy Young Adults. Preventive nutrition and food science, 20(3), 198–203. https://doi.org/10.3746/pnf.2015.20.3.198
  • Qiu X, Kroeker A, He S, Kozak R, Audet J, Mbikay M, Chrétien M. (2016). ‘Prophylactic Efficacy of Quercetin 3-β-O-d-Glucoside against Ebola Virus Infection’, Antimicrob Agents Chemother, 60(9):5182-8. doi: 10.1128/AAC.00307-16. Print 2016 Sep.

Komentarz (01)

  • Avatar
    Maria
    maj 8, 2020

    Bardzo dziękuje, pożywienie jest naszym lekarstwem a my o tym często zapominamy.

Zostaw komentarz

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

WITAMY W NASZYM SKLEPIE

Podaj adres e-mail użyty do rejestracji. Otrzymasz tymczasowy link do zresetowania hasła.